Prevence sociálně patologických jevů v mateřské škole FIT
Úvod
Se sociálně patologickými jevy, jako je týrání, zanedbávání, šikanování nebo drogy (kouření) se mohou setkávat děti již v předškolním věku. Je tedy důležité zahájit primární prevenci právě v době předškolní docházky a poskytnout dětem potřebné informace formou, která je přiměřená jejich věku.
Důležitým prvkem prevence v této oblasti je vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pedagogickými pracovníky a mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci dětí.
Úkolem prevence je předcházet SPJ a tímto směrem zaměřit konkrétní aktivity, minimalizovat dopad patologického chování a zamezit šíření.
Vytýčení sociálně patologických jevů
Zaměříme se na tyto sociálně patologické jevy (nejčastější v dětském okolí).
Témata prevence:
Prevence sociálně patologických jevů u dětí v působnosti naší organizace představuje aktivity v následujících oblastech prevence:
- Prevence šikany – posilování a rozvoj mezilidských vztahů, prevence projevu xenofobie, rasismu, antisemitismu. Intolerance.
- Prevence drogových závislostí, alkoholismu a kouření.
- Prevence sexuálního zneužívání a týrání.
- Prevence kriminality a delikvence.
- Prevence virtuálních drog – počítač, televize, video.
Cíle
Jelikož děti a jejich rodiny známe, dokážeme analyzovat, jaký patologický jev je pro dítě krizový. Máme zde děti ze sociálně slabých rodin, děti jiné národnosti. Budeme dětem pomáhat se začleněním do běžného kolektivu. Chceme jim ukázat, že mají stejné možnosti, práva, ale i povinnosti. Tím docílíme, že dítě bude schopné žít ve společnosti jemu blízkých dospělých i vrstevníků a bude s nimi umět komunikovat, bude způsobilé se učit, na své úrovni také pracovat a řešit problémy, uplatňovat se a prosazovat, ale také se požadavkům okolí přizpůsobit. Setká-li se takové dítě v budoucnu se sociálně patologickými jevy, dokáže je rozpoznat, nepodlehnout jim a věnovat se jiným, prospěšným aktivitám. Vytvoření podmínek pro smysluplné využití volného času. Chceme, aby děti měli o lidech s patologickými jevy povědomí. Dále budeme učit děti, aby s lidmi s patologickými jevy dokázaly žít, uměly jim pomoci (v míře přiměřené jejich věku). Vytvořit povědomí o situacích, kdy dítě potřebuje být rozhodné, odolné vůči stresu a náročným situacím. Naučit je, nebát se požádat o pomoc a vědět, kde jí může vyhledávat.
1. Prevence šikany - posilování a rozvoj mezilidských vztahů, prevence projevů xenofobie, rasismu, antisemitismu
Cíle
- předcházet šikaně – jejím projevům, stádiím a formám
- předcházet projevům xenofobie, rasismu a antisemitismu
- upevňovat obecně uznávané hodnoty a postoje společenského života
- pěstovat úctu k životu (stáří x mládí, fauna a flóra…)
- posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy
- podporovat v dětech jejich přirozenou potřebu poznávat nové
- posilovat hodnotu vzdělání
- zajistit bezpečnost dětí na skrytých místech školy
- účinně a profesionálně postupovat při rozpoznání šikany
Ukazatele úspěchu
- mezi dětmi nebují šikana
- děti mají zdravé sebevědomí a pozitivní přístup k okolí a ostatním
- děti se samostatně rozhodují, otevřeně říkají svůj názor, jsou tolerantní
- děti mají zájem a potřebu pospolitosti třídy (spol. akce, výlety atd..)
- na půdě školy panuje důvěrná a bezpečná atmosféra
- děti zajímá multikulturní společnost a postoje – např.: jak se žije v Africe, Japonsku, Grónsku (rasismus, xenofobie…)
- děti znají rizika extremistických org., ideologií, sekt… (terorismus, fašismus..)
- děti jsou ochotny řešit své konflikty a nedorozumění dohodou a pod ped. vedením najít řešení
2. Prevence drogových závislostí, alkoholismu a kouření
Cíle
- předcházet užívání návykových látek včetně alkoholu a tabáku – spolupráce s rodiči (zdravé prostředí)
- oddálit první kontakt s návykovými látkami – spolupráce s rodiči (zdravé prostředí)
- podporovat děti v jejich nápadech, potřebách a tvořivosti
- aktivizovat děti k pravidelným sportovním a zájmovým činnostem
Ukazatele úspěchu
- děti znají rizika užívání drog, čeho se vyvarovat (motajících se lidí, stříkaček…)
- děti mají představu o tom co je droga - co vše je drogou, co způsobuje a proč ji lidé berou (hlavně cigarety a alkohol), závislost – zdravá x nezdravá
- ve škole je zdravé motivující prostředí, utvářené za pomoci dětí, vycházející z každodenních činností, jejich nápadů a potřeb
- děti mají zájem o pravidelné činnosti mimo školu (kroužky, sport…)
- škola (za spoluúčasti rodičů) pořádá zábavné akce, výlety, exkurze, mimoškolní aktivity…
- děti jsou informovány a vědí na koho se v případě potíží obrátit - jak se chovat
3. Prevence sexuálního zneužívání a týrání - Sexuální výchova
Cíle
- posilovat a upevňovat obecně uznávané hodnoty – rodina, mateřství, láska…
- předkládat témata „sexuální výchovy“ jako přirozenou věc – odlišnosti obou pohlaví - funkce, porod…
- předcházet rizikům sexuálního zneužívání, týrání a zanedbávání – pedofilie, sex. vydírání, pornografie...
- podporovat zdravé sebevědomí dětí a citlivě přistupovat k jejich prvním vztahům – přátelství
Ukazatele úspěchu
- děti lépe rozumí svým citům a tělesným odlišnostem - nestydí se za ně…
- děti dokážou říci NE a umějí ho i přijmout – asertivní jednání
- děti dokáží rozlišit pozitiva a negativa sexuálního jednání (fyzická a psychická stránka)
- děti budují dlouhodobé vztahy postavené na partnerství a přátelství
- děti mají kladný postoj k obecně uznávaným hodnotám – rodina, mateřství…
4. Prevence kriminality, delikvence, právní odpovědnost
Cíle
- vysvětlit a popsat základní projevy kriminality a delikvence (krádeže, násilí, vandalismus…)
- vysvětlit jednotlivé dílčí mechanismy a dynamiku trestných činů, přestupků (co se děje před, proč, co se děje potom, jak se cítí postižený…)
- předkládat a vysvětlovat modelové situace na osobní hranice a vztahovat chování ve vztahu k normalitě a společenské normě
- podporovat a zapojovat se do projektů realizovaných jinými subjekty
- zasadit se o to, aby děti znaly svá práva ve společnosti – dětská práva
- upevňovat základní pravidla a hodnoty společenského chování
- předkládat vhodný vzor společenského chování, dbát na dodržování zákona a být morální podporou
Ukazatele úspěchu
- děti si jsou vědomi následků spáchání přestupku a trestného činu
- děti respektují, znají základní lidská práva a hodnoty společenského chování
- děti vědí na koho se obrátit v případě potíží, a to nejen na půdě školy
- děti mají důvěru v učitelky
5. Prevence virtuálních drog - patologického hráčství a závislosti na počítačových hrách
Cíle
- seznámit děti se základními pojmy virtuálních drog – TV, PC, Reality show, sázení
- předcházet zdravotním, sociálním a psychickým poškozením v důsledku přílišného užívání vir. drog – znecitlivění, ztráta reality, snížení sebekontroly, násilí, závislost
- stanovit a posilovat v dětech pravidla pro užívání vir. drog
- podporovat počítačové hry, filmy s kladnými stránkami obsahu (postřeh, vědomosti, koordinace pohybů, soustředění…)
Ukazatele úspěchu
- děti znají základní pojmy, pozitiva a negativa virtuálních drog
- děti si jsou vědomi pravidel pro užívání vir. drog a znají následky jejich porušování
- děti nevyhledávají pouze hry s tématikou násilí, zabíjení a dalších kriminálních činů
Metody práce
V rámci vzdělávání jsou a budou nadále kromě tradičních metod práce využívány další metody – například besedy, diskuse, sociální hry, hraní rolí, obhajoba určitého návrhu a podobně.
Spolupráce s rodiči
Rodiče jsou informováni o chování svého dítěte pravidelně. Pokud dochází k nějakým patologickým jevům, je problém s rodiči řešen individuálně. Rodiče informujeme i o zlepšení chování, snaživosti atd. Někdy se na nás obracejí i samotní rodiče a prosí o radu a spolupráci v řešení. Společně pak hledáme řešení a třeba i příčiny.
Spolupráce s odborníky a dalšími organizacemi
- PPP (osobní setkání v poradně, přítomnost psychologa při běžném režimu v MŠ)
- MP Bohumín (prohlídky prostor MP, kamerový systém), ukázka práce MP (cvičení psů), přednášky, preventisté
- OSPOD
- Spolupráce se ZŠ Beneše - metodik prevence, školní psycholog
- Spolupráce s dětskými lékaři
Analýza současného stavu v MŠ
K posouzení problematiky primární prevence sociálně patologických jevů slouží:
- pozorování výchovně vzdělávacího procesu ve třídách učitelkami MŠ
- rozhovory s dětmi a jejich zákonnými zástupci
- spolupráce s odborníky (dětský lékař, pracovník PPP, pracovnice OSPOD,…)
Závěr
Minimální preventivní program školy je součástí výchovy a vzdělání dětí po celou dobu docházky do mateřské školy. Účastní se ho pedagogové, děti, rodiče a odborníci. V rámci minimálního preventivního programu je nutné kombinovat poskytování informací z oblasti prevence sociálně patologických jevů s výcvikem v sociálních dovednostech a osobnostním růstem dítěte. Preferovat přístupy zaměřené do oblasti zdravého životního stylu a aktivního sociálního učení. Program musí brát zásadní zřetel na věk a osobní charakteristiky dětí, jinak bude jeho plnění formální.
Povídání Anetky a Honzíka
Celoškolní dlouhodobý preventivní projekt
Hlavní cíle dlouhodobého projektu
- Vytvářet atmosféru pohody, sounáležitosti, kamarádství, tolerance, vytvářet rovnocenné týmy ke spolupráci.
- Posilovat pozitivní vztahy mezi dětmi.
- Podporovat v dětech pocit jistoty, zázemí a vzájemné důvěry.
- Vytvářet žebříček morálních hodnot a možností, jak se samostatně rozhodovat a jak hledat pomoc.
- Motivovat děti k zdravému životnímu stylu.
- Poznávat hodnotu věcí a lidské práce.
- Posilovat sebevědomí dětí, rozvíjet dětské zájmy a talenty.
- Učit děti vyrovnávat se s obtížemi, které patří k běžnému životu.
Realizace dlouhodobého projektu
Projekt se bude prolínat celým vzdělávacím procesem v naší MŠ.
Paní učitelky na jednotlivých třídách si samy určí, kdy do svých plánů jednotlivé části programu zařadí nebo , ve kterých činnostech budou cíle programu plněny. Do zápisu do třídní knihy označí projekt červenou tečkou.
Části programu
- Základními pravidly společenského chování
- Zdravověda
- Rodinná a sexuální výchova
- Ochrana před nebezpečnými situacemi
1. Základními pravidly společenského chování
Seznamovat děti zábavnou formou se základními pravidly společenského chování, postupně vytvořit pravidla soužití ve třídě a respektovat je.
Základním motivem a spojovacím prvkem celého projektu je kočka Justýna, která pomocí konkrétních příkladů v příbězích vrstevníků seznamuje děti se základy etikety. Jednotlivé příběhy budou využívané jako motivace k dalším činnostem, které budou vždy zaměřeny na určitou oblast společenského chování a jednání (vhodným doplňkem knihy jsou i dvě CD, které kromě textů obsahují i pěkné písničky). Do textu je možno vstupovat a dále s ním pracovat.
Obsah témat z knihy
- Justýna se představuje
- Seznámení dětí s knihou, úvod do tématu. Děti poznávají kočku Justýnu, vzájemně se představují. Část zaměřená na rozvoj kamarádských vztahů a uvědomění si sounáležitosti se skupinou.
- Justýna a kouzelná slovíčka
- Část zaměřená na verbální komunikaci, používání mluveného slova jako dorozumívacího prostředku jak mezi dětmi, tak s dospělými osobami. Používání slov prosím, děkuji, s dovolením apod.
- Justýna a lež
- Část zaměřená na rozvoj schopnosti rozhodnout o pravdivosti x nepravdivosti tvrzení, uvědomění si co je dobré x špatné jednání. Vede děti k dovednosti respektovat druhého a vážit si výsledků jeho práce, umět se přiznat, omluvit se za nevhodné chování.
- Justýna a stolování
- Část zaměřená na seznámení s pravidly slušného stolování nejen v restauraci, ale i doma a v mateřské škole. Vede k připomenutí a dodržování základních hygienickými zásad nejen při jídle. Blok zároveň rozvíjí rozlišování pravé a levé strany vzhledem k vlastní osobě (praktické procvičování), manipulaci s různými předměty a materiály. Zařadíme námětové hry „Na kuchaře”, „Na číšníky”, „Na hostinu”.
- Justýna v divadle
- Část zaměřená na chování ve společnosti dospělých lidí i mimo známé prostředí domova nebo mateřské školy (pozdravit při příchodu a odchodu, chovat se ohleduplně). Pokud to situace v MŠ umožňuje, je vhodné zajistit dětem profesionální divadelní představení přímo ve školce nebo vyjet s dětmi do skutečného kamenného divadla. Zařadíme námětovou hru „Na divadlo”, vytváříme vlastoručně různé druhy loutek.
- Co nás Justýna naučila aneb Pravidla soužití v naší třídě
- dobré mezilidské vztahy
- správné a vždy zdvořilé chování
- hodnocení správnosti a nesprávnosti jednání a jejich důsledků
- úcta ke starším lidem
- používáme pouze slušná slova
Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost
- Slabikář slušného chování
- Básničky o kamarádství
- Vše co potřebuji jsem se naučil v MŠ
- Umíme se chovat?
Pomůcky
- Kniha „Děti a slušné chování aneb vyprávění kočky Justýny” + CD s textem a písněmi, bílá plyšová kočka zabalená jako balíček pro děti, motivační dopis.
2. Zdravověda
- základní vědomosti o lidském těle
- zdravá výživa
- systematický rozvoj dovedností, které vedou k osvojení zdravého životního stylu, zdravotní prevence
- rozvoj tvořivosti, pohybu, zájmů
- vytváření žebříčků hodnot
Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost
- různé tvořivé činnosti, hudební, výtvarné, pracovní, pohybové, konstruktivní dovednosti
- návštěva nemocnice,
- maňáskové scénky k tématu
- dotykové hry,
- říkadla, písničky
- hry na doktora, na zdravou hostinu
- didaktická hra Moje tělo
3. Rodinná a sexuální výchova
- vztahy mezi členy rodiny, jejich úlohy v rodině, jejich důležitost
- poznávání různých sociálních rolí
- vznik života a péče o novorozence
- naše rodina, můj domov
Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost
- puzzle chlapec, děvče, prarodiče
- péče o panenky
- říkanky a písně o rodině
- poslech příběhů o vztazích mezi členy rodiny a o dětech.
- spolupráce s rodiči (pomoc dětí v rodině)
- výroba a předávání dárků kamarádům a rodičům
- rodina a rodinné vazby
- didaktická pomůcka
4. Ochrana před nebezpečnými situacemi
- děti v dopravním provozu (znalost pravidel, správné vybavení,...)
- bezpečnost doma (kuchyň, neznámé tekutiny, koupelna,...)
- pozor na pejsky
- cizí lidé
- bezpečné koupání
- umět použít slůvko ne
- nebrat do ruky co neznám
- léky užíváme na doporučení lékaře
- předcházení projevům šikany
Náměty, hry, motivace, dramatika, tvořivost
- CD Kostičky
- publikace BESIP
- loutkové scénky o nebezpečných hrách se zápalkami, žehličkou, elektrikou
- modelové situace „Co kdyby“
- dramatické scénky s modelovými situacemi
- maňáskové divadlo
- pexesa
- znát svoji adresu
- pohádky O Budulínkovi, O kůzlátkách, O Smolíčkovi - dramatizace
- Bezpečnost – velké obrázky - publikace Záchranný kruh
- Eko – odpady (didaktická pomůcka)
- různé pomůcky k dopravní výchově (dopravní značky, pravidla)
Projekt byl zpracovaný zástupkyni ředitelky pro MŠ ve spolupráci ostatními pedagogickými pracovnicemi s účinnosti od 1. 10. 2017.